https://fanofa-world.blogsky.com/
خدمات ساخت ویدئو و طراحی گرافیکی برای تبلیغات بیزنس ها
ایران – اردبیل
شماره تماس: 989379066250
https://www.fanofa.com/graphic-design-advertisin-video-fanofa0003814.htm
طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین، هنر ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژهها، تصاویر و ایدهها اطلاعاتی را منتقل کند. رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیطها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرمها، رنگها و نوشتهها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخصهای مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروههای سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا میکند.
گرافیک از واژه یونانی “graphikos” به معنی ترسیم، نگارش و طرح زدن گرفته شده و دو مفهوم قدیمی و جدید دارد.
گرافیک سنتی یا قدیمی: شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی و کندهکاری است که بیشترین شکل آن را در آرایش کتابها مانند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و جلدسازی میبینیم.
گرافیک مدرن یا جدید: آنچه امروز به عنوان گرافیک مدرن در ذهن داریم تا قرن ۱۹ میلادی وجود نداشت. این شاخه هنری برای اولین بار توسط یک طراح کتاب آمریکایی در قرن ۲۰ مطرح شد ولی بعدها چنان اهمیت یافت که رشته گرافیک در دانشگاه بصورت یک هنر مستقل تدریس شد و اکنون به یکی از پر طرفدارترین و پرکاربردترین مشاغل دنیا تبدیل شده است.
نقش مدرن و جدید گرافیک را اکنون در تمام ابعاد زندگی انسان به وضوح میبینیم، مانند تبلیغات تجاری، کتابآرایی و یا در علائم راهنمایی و رانندگی، نشانههای ورزشی، طراحی اسکناس و …
گرافیک همچنین با طراحی لوگو، آرم و نشانه که به منظور ارائه اطلاعات به مخاطبان طراحی میشود، کمک بزرگی به ارتباطات در مجامع بینالمللی نیز کرده است چرا که به مدد این نشانههای قراردادی دیگر نیاز به نوشتن راهنما و یا دانستن زبان کشورهای دیگر نیست.
رشته گرافیک دیزاین به قدری گسترده شده که حتی شاخههای هنری دیگر نیز به نوعی به آن وابسته شدهاند. برای مثال کاربرد طراحی گرافیک را در معماری داخلی برای طراحی کاشیها، طرحهای کاغذ دیواری و … و یا در زمینه عنوانبندی فیلمها و انیمیشنها نیز میتوان مشاهده کرد.
در یک طراحی گرافیکی عوامل مهمی چون ایدهپردازی، خلاقیت و جذابیت، نقش مهمی ایفا میکنند. بخش ایده یعنی پیدا کردن فکری که بتواند محتوا را به خلاصهترین شکل بیان کند. درست مانند اینکه یک کتاب یا فیلم در یک جمله تعریف شود، به شکلی که نتواند خلاصهتر از آن باشد ولی تا حد امکان تمام داستان را هم بیان کند. هرچه ایده با محتوا، پیام و هدف مرتبط باشد، احتمال خاص بودن ایده زیادتر میشود. ایده علاوه بر داشتن محتوای خاص باید درک مخاطب را نیز در نظر بگیرد.
خلاقیت نیز به این معناست که چیزی بوجود آید که پیش از آن وجود نداشته است. در یک کار گرافیگ دیزاینی، عمل خلاقانه میتواند در ارائه ایده، انتخاب سمبلها، تصاویر و اشکال به کار رود و راه حلهایی که تا به حال انجام نشده و ناباند ارائه شود.
اما اولین گام در راه طراحی گرافیکی ایجاد جذابیت برای مخاطب است. یعنی یک گرافیست قبل از هر کار باید توانایی ایجاد کشش اولیه برای ارتباط با بیننده اثرش را داشته باشد. جذاب کردن یک اثر هم میتواند از طریق ترفندهای گرافیکی و ابداعات بصری و هم از طریق ایده و محتوای ناب بوجود آید.
اگر نگاهی به تاریخ هنر بیاندازید متوجه میشوید که اکثر آثار اولیه گرافیکی همگی توسط نقاشان انجام شدند. برای مثال «آنری دو تولوز لوترک» -نقاش و طراح برجسته فرانسوی در قرن۱۹ و ۲۰- طرحهایی به منظور تبلیغات برای بارها و کافه ها اجرا کرد که امروزه آن را طراحی پوستر مینامیم. چنین ارتباطی را به کرات در طول تاریخ هنر میتوان مشاهده کرد. حتی زمانی که هنرمندان ایرانی در کمتر از سه دهه قبل با طرحهای گرافیکی زیبا و ناب خود به معرفی رشته گرافیک به جامعه هنری ایران پرداختند، همگی نقاش بودند.
اما گرافیک و نقاشی یک تفاوت عمده نیز دارند و آن وظیفه برقراری ارتباط با مخاطب برای رشته طراحی گرافیک است. یک تابلوی نقاشی اثری کاملا مخصوص به خود آفریننده آن است و احساسات و عواطف نقاش را نشان میدهد. اما در یک اثر گرافیکی مخاطب باید از هر لحاظ در نظر گرفته شود چرا که طراحی گرافیکی اصولا با هدف القای پیامی خاص به تماشاگر و ایجاد تاثیر در او انجام میگیرد.
پیوند میان گرافیک و عکاسی
عکاسی شاخهای از هنر است که با دنیای تکنولوژی ارتباط دارد و جایگاه ویژهای در حوزه تبلیغات، طراحی برای مجلات و بنرها و … پیدا کرده است. از اینرو گرافیک دیزاین و عکاسی پیوند بسیار زیادی میتوانند باهم داشته باشند. برای مثال در تبلیغات یک محصول، شاید اثر عکاسی یا پوستر گرافیکی به تنهایی نتواند تاثیر مورد نظر را ایجاد کند، ولی چنانچه بعد از عکاسی، تغییراتی چون تنظیمات نور، کاربست فیلترهای مخصوص و یا خلق فضاها و صحنههای غیر واقعی و انتزاعی برای ارائه محصول توسط یک گرافیست اعمال شود، قطعا نتیجه کار متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود و هدف اصلی یک کار گرافیکی که همان جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر اوست به درستی برآورده خواهد شد.