https://fanofa-world.blogsky.com/
آموزش دیکته فارسی
تقویت دیکته و روخوانی فارسی فارسی کلاس اول و دوم کلاس تقویتی زبان فارسی
کانادا – ونکوور
شماره تماس: 17788831339 فریده صمدی
https://www.fanofa.com/persian-fanofa0003793.htm
به کارگیری روش های نوین و تجربه اندوزی، توانایی رویارویی با مسائل روز را در کودک هموار می سازد و همچنین برای رسیدن به اهداف مورد نظر راههای جدیدی می گشاید.
1- استفاده از کارت لغات جدید: شکل لغات جدید درس را برروی کارتهایی بنویسید و بعد آنها را در اختیار فرزندتان قرار دهید. بعد کارت ها را جمع کنید و املا را بگویید.
2- استفاده از کارت لغات غلط: فرزندتان غلطهای قبلی خود را جمع آوری کند و بر روی کارت های بزرگ و خوانا بنویسد و قبل از گفتن املا آنها را بررسی کند تا دوباره غلط ننویسد. بعد از بررسی، املا را به او بگویید.
3- استفاده از کارت لغات غلط و صحیح: کلماتی را که مشکل است و یا کودکان در املای آن اشکال دارند، به صورت صحیح و غلط بر روی چند کارت مثلاً به تعداد 15 عدد بنویسید و آن ها را در اختیار فرزندتان قرار دهید و به او بگویید صحیح و غلط ها را از هم جدا کند. این کار باعث تقویت حافظه و تمرکز او خواهد شد.
4- پیدا کردن کلمات جدید درس: روزنامه و یا مجله ای را در اختیار او قرار دهید و از او بخواهید لغات مشکل و یا کلماتی را که اغلب اشتباه می نویسد از روی مجله یا روزنامه پیدا کند و آن را ببرد و در پوشه کارش بچسباند این روش باعث افزایش قوه تمرکز و دقت او خواهد شد و با بریدن و چسباندن کاغذها هماهنگی بین چشم و دست او تقویت می شود.
5- پیدا کردن کلماتی که حروف هم صدا دارند: یکی از اشکال های بچه ها در حروف هم صدا مثل (ض- ظ- ز- ذ) است. این حروف در زبان فارسی مخرج یکسان دارند. برای یادگیری این کلمات چاره ای جز تکرار و تمرین نیست. برای این کار می توان از روش جستجو در میان متن ها و استخراج این کلمات استفاده کرد.
6- پیدا کردن هم خانواده کلمات: عزیزانمان می توانند هم خانواده یا مخالف و یا هم معنی کلماتی را که غلط نوشته اند را از روزنامه پیدا کنند و در زیر نمره املای خود بچسبانند.
7- املای بدون نقطه و علامت: یک متن املا تهیه کنیم و در آن از نقطه و علامت استفاده نکنیم. متن را در اختیار فرزندمان بگذاریم و از او بخواهیم هر جا که لازم است نقطه و علامت بگذارد. این کار باعث تقویت حافظه و بالا بردن قدرت تمرکز می شود.
8- املای کمری: کلماتی را که فرزندان در آنها اشتباه و یا مشکل دارند را با انگشت اشاره بر روی کمر او بنویسیم. او با کمی دقت و تمرکز کلمه را متوجه می شود و بر روی کاغذ می نویسد. این املا حالت بازی دارد. شما می توانید جای خود را بعد از چند کلمه با فرزندتان عوض کنید. توجه داشته باشد که بازی نقش مهمی در تربیت فرزندان شما دارد. شما می توانید در قالب بازی بسیاری از مفاهیم سخت و یا حتی خواسته های خود را به کودکانتان آموزش دهید.
9- املای خمیری: یکی از وسایلی که در بیشتر خانه ها پیدا می شود خمیر بازی است. شما می توانید کلماتی را که دوباره فرزندتان اشتباه می نویسد با خمیر درست کنید و یا از او بخواهید درست کند و بر روی مقوا یا کاغذ بچسباند.
10- املا توسط خود دانش آموز: از فرزندتان بخواهید دفتر املای خود را بردارد و از غلط ها و یا متنهای مشکل به شما املا بگوید
راهکارهایی جهت تقویت مشکلات دیکته نویسی
1- تصحیح دیکته سایر دانش آموزان .
2- نقطه گذاری ،سرکش گذاری،تشدید گذاری و دندانه گذاری برای کلماتی که توسط معلم نوشته می شود.
3- رنگ آمیزی، نقاشی،وصل نقطه چین.
4- کامل کردن کلمات ناقص.
5- پیدا کردن کلمه صحیح از بین چند کلمه که غلط نوشته می شوند.
6- تمرینات ،پازل، حل معما، پیدا کردن تفاوتها و تشابهات تصاویر.
7- سایر بازی های فکری.
8- چند تصویر به کودک نشان داده شود و سپس تصاویر پنهان شوند و از ی خواسته شود که نام آن ها را بگوید.
راهبرد عملی جهت تقویت درس املا فارسی دانش آموزان ابتدایی:
1- تلفظ صحیح کلمه ها و ترکیب های درس
2- روان و رسا خوانی متن درس
3- به کاربردن کلمه های درس در جمله
4- تعیین تعدادی حروف جهت پیدا کردن کلماتی که دارای این حروف هستند ازمتن درس توسط دانش آموز
5- به کاربردن وضعیت نوشتن نقطه نسبت به شکل حروف یعنی محل قرارگرفتن نقطه در پایین یا بالا و تعداد نقطه
6- به کارگیری صحیح نشانه ی تشدید در کلمات مشدد درس تا ویژگی نوشتاری این کلمات در ذهن دانش آموزان تثبیت گردد .
7- به کارگیری حروف چند شکل و یک صدا در کلمات که یک دسته از آن ها حرف (س، ص، ث) هستند که در زبان فارسی یک گونه صدا دارند .
8- یادداشت کردن اشتباهات املائی دانش آموزان به منظور آموزش جبرانی آن ها در فرصت های مناسب مانند جمله سازی
9- شناخت کلمات مخالف ، هم معنی و هم خانواده های درس
10- دادن تمرین های متفاوت جهت شمارش دندانه ها
11- ساختن کلمات ترکیبی جهت تقویت املاء
12- گفتن املاء پای تخته از کلمه هایی از درس که ارزش املائی دارند .
13- پیدا کردن املای صحیح کلمات از روی کتاب توسط دانش آموز
14- در صورت امکان موقع تصحیح نمودن املاء ، دانش آموزان را انفرادی نزد خود فراخوانده تا به غلط املائی خود توجه کنند .
15- در قرائت املاء ، جملات از هم گسیخته و بی ربط ( کلمه به کلمه ) گفته نشود و به صورت جمله بیان شود .
16- متن املائی را که می خواهیم به دانش آموز بگوییم ، انتخاب می کنیم و یک بار می خوانیم تا دانش آموزان ارتباط معانی کلمات و مضمون کلی مطلب را درک کنند وبرای نوشتن املاء آمادگی کامل را کسب نمایند .
17- تقویت تندنویسی در بعضی از دانش آموزان
18- استفاده کردن از شیوه های گوناگون متن املاء
19- افزایش گنجینه لغات
20- ایجاد انگیزه در دانش آموزان نسبت به یادگیری درس املاء
https://fanofa-world.blogsky.com/
#کانادا#تبلیغات#ایرانیان_ساکن_کانادا#فانوفا#آگهی_رایگان#آموزش#آموزش_دیکته#دیکته#فارسی#آموزش_فارسی#زبان_فارسی#fanofa