https://fanofa-world.blogsky.com/
# #fanofa آگهی # تبلیغات # فارسی زبانان # تبلیغات # آگهی # فارسی زبانان
آکادمی موسیقی صفا
آکادمی موسیقی صفا معرفی کننده موزیک کلاسیک معرفی کننده موزیک ایرانی در اروپا و امریکا
آمریکا –فلوریدا
شماره تماس: 13525594899+
صفا امیری
https://www.fanofa.com/safa-music-academy-fanofa0002100.htm
موسیقی اصیل ایرانی که با عنوان موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی و یا موسیقی دستگاهی نیز شهرت دارد ؛ شامل دستگاهها، نغمهها، و آوازها، از سالها پیش از میلاد مسیح تا به اکنون است که سینه به سینه در میان مردم ایران ساری و جاری است. بخشی سترگ از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، و یونان متأثر از این موسیقی است و هریک از این اقلیم ها به سهم خود در شکلگیری این موسیقی اثر گذاشتهاند. از موسیقیدانها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان میتوان از باربد و نکیسا و رامتین یاد کرد. موسیقی اصیل ایرانی، از کهنترین موسیقی ی از عهد باستان تا به امروز است. همچون گذشتههای دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ موسیقی ایران سر برآورده و هر یک، نقشی به سزا در قوام و دوام این موسیقی اصیل داشته اند.
می گویند؛ موسیقی ردیف دستگاهی امروز ایران میراث آقا علیاکبر فراهانی نوازندهی تار دورهی ناصرالدین شاه قاجار است. آقا علی اکبر فراهانی بهواسطهیمیرزا تقی خان فراهانی امیر کبیر به عزم نشر موسیقی ایرانی به دربار آمد . سپس آقا غلامحسین برادر زاده آقا علیاکبر این موسیقی را به دو پسر علیاکبرخان به نامهای میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله، آموخت و آنچه از موسیقی باستانی ایران امروزه در دسترس تر و مشهورتر است، موسیقی توسط این دو استاد در قالب مجموعه نواختهها و آموزشهایشان دسته بندی شد. این دسته بندی ها «ردیف موسیقی» نام گرفت.
ردیف در حقیقت مجمعی از از مثالهای ملودیک در موسیقی ایرانی است که تقریباً با واژهی رپرتوار در موسیقی غربی هم معناست و برابری می کند.
گردآوری و تدوین ردیف به شکل امروزی از اواخر سلسلهی زند و اوایل سلسلهی قاجار آغاز شدهاست. یعنی در اوایل دورهی قاجار سیستم مقامی موسیقی ایرانی تبدیل به سیستم ردیف دستگاهی شد و مقامهای چندگانه جای خود را به هفت دستگاه و پنج آواز دادند.
از اولین راویان ردیف میتوان به خاندان فراهانی یعنی آقا علی اکبر فراهانی - میرزا عبدالله - آقا حسینقلی و… یاد کرد. ردیفهایی که امروزه موجودند عبارتند از ردیف میرزا عبدالله، ردیف آقا حسینقلی، ردیف ابوالحسن صبا، ردیف علی اکبر شهنازی، ردیف موسی معروفی، ردیف دوامی، ردیف طاهرزاده ردیف محمود کریمی، ردیف سعید هرمزی، ردیف مرتضی نیداوود و… . امروزه، ردیف میرزا عبدالله، ردیف صبا، ردیف شهنازی و دوامی به مراتب فراگیرتر و متواتر ترند و در مکاتب و آموزشگاه های مشق موسیقی آموزش داده میشوند.
موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه و شش آواز است. هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی عبارتاند از:
1-دستگاه شور،2-دستگاه سهگاه3-دستگاه چهارگاه4-دستگاه همایون5-دستگاه ماهور6-دستگاه نوا7-دستگاه راستپنجگاه.
آواز بخشی از دستگاه مورد نظر است که میتوان آن را دستگاه فرعی نامید. آواز از نظر فواصل با دستگاه مورد نظر یکسان و همانند بوده. بهطور مثال آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور و از درجه پنجم آن بوده و به عنوان مثال اگر شور سل را در نظر بگیریم، دارای نت شاهد و ایست «ر» میباشد.
بدین ترتیب در آواز شور ملودی با حفظ فواصل دستگاه شور روی نت «ر» گردش میکند و در نهایت روی همان نت میایستد. بهطور کلی هر آواز پس از ایست موقت روی ایست خودش، روی ایست دستگاه اصلی (در اینجا شور) بازمیگردد. آوازهای متعلق به دستگاه موسیقی ایرانی عبارتاند از:
1-آواز ابوعطا، متعلق به دستگاه شور
2-آواز بیات ترک (بیات زند)، متعلق به دستگاه شور،
3-آواز افشاری، متعلق به دستگاه شور،
4-آواز دشتی، متعلق به دستگاه شور،
5-آواز بیات کرد، متعلق به دستگاه شور
6-آواز بیات اصفهان، متعلق به دستگاه همایون،
https://fanofa-world.blogsky.com
#کانادا#تبلیغات#ایرانیان_ساکن_کانادا#فانوفا#آگهی_رایگان#آکادمی#موسیقی#موزیک#آموزش#تدریس#آمریکا#fanofa